Senaste projekten längst ned på sidan.
Hänt under sommarsäsongen 2018
Hittat båten på Blocket och köpt den direkt. Hemmahamnen var Smögen så hämtningen var enkel.
Lyckats få Garmin GPSmap 292 kartplottern att fungera samt flyttat den en aning.
Skaffat nya förtöjningstampar och justerat fasta förtöjningen.
Monterat en ny radio som spelar SD-kort.
Satt igen en massa hål med epoxy och gelcotespackel.
Totalt antal båtturer denna säsong är 28
Hänt under vintersäsongen 2018-2019
Satt underhållsladdning på batteriet.
Börjat skura tankrummet som är mycket smutsigt, slangar och armaturer måste bytas.
Tagit ur tanken och gjort ren den utvändigt. Fortsatt att skura tankrummet. Klar till 25%.
Skurat mig närmare akterspegeln. På några ställen har skarvar i laminatet spruckit.
Tagit loss slangen för påfyllning av bränsle. Däcksförskruvningen är 2" av rak typ.
Det är ett virrvarr av slangar och elkablar. Hitat ett getingbo som verkar övergivet.
Fått loss slangarna från däcksförskruvningen och avluftningen.
Intressant skarvning av de grova kablarna till motorn, får tillverka något här.
Bränslefiltrets hållare hade jag tänkt byta men lite blästring och färg gjorde susen,
nu ska bara ett nytt filter hittas.
Demonterat gamla länspumpen och slängt.
Modifierat nya batteri-polskor för huvudsäkring på pluspol bl.a.
Slipat och blästrat bort oxid på tanken som nu är klar att målas.
Köpt 3 kg industri-epoxy för tankmålning.
181124-25: Målat övre halvan av tanken två gånger. 26: 1:a strykning tankens botten.
181127: Målat sista lagret på tankens botten. Inköp av impellerpump som liten länspump.
Skurat ytterligare i tankrummet. Skurit bort laminat som lossat från skrovet.
Fortsatt förbereda för plastning genom att slipa bort dåligt laminat. Dammigt!
När jag inte är vid båten ritar jag elsystem för den i datorn.
181203: Plastat skadorna. Bilden visar ca 35% av längden som plastats.
181205: Lagt på två lager topcote på det plastade som först slipades jämnt.
Tillverkat ny strömbrytarpanel med belysta brytare och digital voltmeter.
Demonterat gammalt stöldskydd/immobilizer med bristfällig funktion.
Påbörjat montering av trimplan.
Slipat bort gammal färg för att lägga på epoxy.
Monterat trimplanen enligt anvisningarna, tätat med polyuretanbaserad tätmassa för marint bruk.
Med hjälp av kranbil flyttat båten till nya obromsade kärran.
181220: Kopplat loss slangarna till hydraulstyrningen. För att få till en vattentät lösning måste
hålet för tätningsbälgen flyttas en tum föröver. Två avdragna rostiga skruvar fanns att fixa.
Slipat bort laminat som fogberedning och plastat igen det som behövs, elva lager matta.
Slipat bort överflöd av nya laminatet
samt lagt på topcote.
181221: En första slipning av topcoten samt påläggning av mer där det behövdes.
Del-projekt "hål-flyttning" är avslutat. Bara att börja dra hydraulslangar och elkablar.
181225: Bytt slangen som kapslar in de mesta kablar till motorn.
181231: Återmonterat hydraulslangar styrning samt dragit kablar för trimplan.
190102: Monterat ny bränsleslang med
ny tätningsbälg. Påbörjat montering tankrumsfläkt.
Monterat nya strömbrytarpanelen och säkringsplint. Satt igen flera hål på olika ställen.
Satt igen hål efter vattenskid-pylonen. Pressat nya ändstycken på batterikablar.
Monterat en modul med bränslepump och filter. Dragit kablar fram till undercentral.
Monterat ekolodsgivaren.
Monterat givare för ev vatten i tankrum.
Beställt nytillverkning av högre aktre grabbräcke/ryggstöd hos Hermanssons Marintjänst i Henån.
190111: Satt igen 43 skruvhål. Samlingen här slipades senare ned rejält och plastades.
190115: Fortsatt med hålen-med gelkote, vattenslip och polering. Även jobbat med elsystemet.
190122-23: Återmonterat högtalare med nya kablar. På plyfa-skiva monterat bl.a. solcellsregulator.
Gjort en kåpa över huvudströmbrytaren. Monterat nya radion och USB- och 12V uttag.
Uppehåll för influensa. Monterat solceller. Kopplat mycket elektriskt.
Monterat solceller. Satt igen hål för runtomlysande lanterna. 190301 Uppehåll för förkylning.
Ögoninflammation tillstöter så arbetet får ligga nere ett tag till.
190321: Såja, nästan frisk. Monterat däcksförskruvningen, inspektionsluckor och nya ventilationsgaller.
Påbörjat om-installation av motorns kablar, tidigare utfört arbete fick kasseras.
190323: Klammat massa kablar i tankrummet. Provmonterat tanken.
Fortsatt klamma kablar högt upp i tankrummet. Monterat nytt beslag för tankluftning.
Monterat ny genomföring för länsvatten. Monterat ventilationsslang för tankrummets ventilation.
Monterat den fasta länspumpen och elboxen i tankrummet.
Bytt gamla inspektionsluckan i motorbrunnen. Har sannolikt läckt in vatten länge.
190330: Limmat bitar av sittunderlag på tankens anliggningsyta mot durken.
Monterat ny anordning som ska fixera tanken mot durken (spännband).
Anslutit slangarna för påfyllning och avluftning av bränsletanken.
Hämtat nya grabbräcket/ryggstödet på Hermanssons Marintjänst i Henån, enormt fint!
Blästrat oxiderade fläckar på motorns undre parti samt grundat med passande färg.
190415: Sprutat på svart metallic samt två lager klarlack. Till slut återmonterat tanken.
190425: Kopplat ihop styrningens hydraulslangar och påbörjat luftning.
Bytt till LED-lanternor. Tagit isär trailerns hjulnav och smörjt upp.
190429: Styrningens ratt-pump defekt. Beställt ny.
7 timmar senare har jag en ny pump!
Snabb leverans genom Lysmarine och egen insats.
190502: Luftat och klart, styrningen fungerar perfekt! Lagt om en del el vid strömbrytare.
190511: Börjat att lägga igen spåret för ankarrullens beslag. Slipat och lagt på topcote.
190518: Monterat en bit durkaluminium på "lagningen". Monterat halkskyddstejp i akter.
Monterat dekaler. Tätat skruvhål ruffens skylight. Fortsätter limma sprickan i vindrutan.
Styrningens hydraulcylinder verkar läcka, måste undersöka och reparera. Det var cylinderns
båda gavlar som läckte. Bytte och luftade, nu fungerar allt utmärkt!
190526: Begagnad givare för motorns tilt-mätare kom från USA och byttes, fungerar utmärkt!
Motor och båt har också märkts med DNA-stöldskyddsmärkning från SSF.
Signalhornet monterades, i rutan för att vara ur vägen.
Delvis förnyat fast förtöjning.
190528: Gjutit nya tyngder till aktre förtöjningarna. Tyngderna ger svikt och håller båten från bryggan.
190531: En lång resa går mot sitt slut; har städat bort verktyg och material samt börjat bottenmålningen.
190602: Sista strykning bottenfärg där stödrullarna varit. Nästan 2,5 liter gick åt för två lager färg.
190603: Tagit ut båten och tankat. Varmkört och bytt till en bättre semisyntetisk motorolja.
190604: Byter tätningslist runt ruffluckan. Planerar sjösättning imorgon.
190605: Transport till hamnen och sjösättning. Allt gick väl och förtöjningar tillpassades.
Hänt under sommarsäsongen 2019
190606: Nationaldagen. Hett som i en bakugn. Provkört och trimmat in det mesta. Lite återstår.
190609: Fixat en mindre el. felkoppling
på trimplanen. Kuling. Förtöjning bra.
190806: Testat mallar för att byta till ruffdörrar istället för lyftbara skivor.
190816: Tillverkat specialmuttar för gångjärnen, även kapat till RF skruvar.
190817: Sågat till dörrbladen samt borrat hål för gångjärn, även tillpassat.
190819: Dörrarna klara och monterade. Utmärkt resultat! Lite finjustering sparad till vintern.
190921: Så var sommarsäsongen till ända och det var dags för vinteride.
Båten i sjön i 14 veckor. Varit ute 24 gånger.
Hänt under vintersäsongen 2019-2020
190921: Kört motorn med färskvatten och med alkylatbensin.
190922: Satt underhållsladdning på batteriet. Dränerat oljor och bytt filter.
190924: Skruvat av underdelen för att byta vattenpumpens impeller.
190930: Monterat ny vattenpump/impeller. Fyllt motorolja.
191001: Återmonterat växelhus samt fyllt olja.
191010: Lämnat ritningar på förlängd badstege till Hermanssons Marintjänst i Henån.
191022: Renoverat termostathus, slangklämmor och köpt ny termostat.
191028: Beställt ett nytt kapell av Västkustkapell som varit och tagit mått.
191117: Bytt huvudströmbrytare.
191126: Projekterar för byte av tankrumsfläkt.
200119: Bygger ihop ny tankrumsfläkt och monterar.
200204: Hämtat nya badstegen hos
Hermanssons Marintjänst i Henån. Bra som vanligt!
200208: Klar med en del justeringar i el-systemet. Återmonterat tanken med dess el- och slanganslutningar.
200209: Monterat ventilaltor i däcksluckan. Håltagning med ursvarvningshuvud.
200217: Badstegen med fyra nya fotsteg klar.
200224: Provmonterat nya hamnkapellet från Västkustkapell.
200309: Påbörjat tillverkning av nya relingsbeslag i plast istf originalen i teak.
Det tjocka laminatet var ganska skadat där skruvarna varit, så det får förnyas.
200311: Beslutar att ej gå vidare med panelerna av massiv plast. Försöker gjuta i polyester istället.
200402: Byggt formar av papp och smältlim.
200406: Börjat gjuta i formarna.
200424: Plastningen klar, nu ska det slipas och spacklas några gånger.
200509: Börjar närma mig resultat. Lagt på lite topcote för att se ojämnheter.
200607: Panelerna klara och nu monterade. Sjösättning närmar sig.
200613: Strålande väder. Varmkört före transport. Sjösatt och monterat den fasta förtöjningen.
Hänt under sommarsäsongen 2020
200822: Torrsättning med högtryckstvättning samt motorkörning med färskvatten. Intagning i vinterkvarter.
Båten i sjön i 9 veckor. Varit ute 16 gånger.
Hänt under vintersäsongen 2020-2021
200827: Påbörjat dränering av bensintanken. Torrt och fint i tankrummet!
201012: Vid omflyttning av båtar passat på att varmköra med alkylatbensin.
201112: Dränerat gamla växelhusoljan. Prima utseende.
201112: Tagit loss underdelen och demonterat impellern för översyn.
201112: Demonterat propellern och utfört översyn samt service. Återmonterat.
201112: Demonterat motorns alla kåpor.
201112: Dränerat ur lite bensin ur insprutningspumpens hus. Blästrat och målat en rostig slangklämma.
201113: Gjutit och svarvat till nya offeranoder för motorblockets babordssida.
201116: Monterat de förnyade offeranoderna.
210120: Äntligen kommit igång igen, monterat ur tanken, lossat reglagekablar och reglage. Kablarna är 15,5 fot långa, byter till 16.
210120: Hittat detalj i växelmekanismen på motorn som trögar, troligen anledningen till att jag aldrig varit nöjd med växlingarna.
210121: Köpt nya Seastar Solutions Xtreme reglagekablar på SS-Bilbehör.
210122: Dragit i de nya reglagekablarna. Smörjt upp reglaget. Satt igen några gamla skruvhål.
210123: Kopplat i nya reglagekablarna i motorreglaget.
210209: Tvättat handdukar och packat om räddningsväst med ny patron.
210211: Bytt för-filter.
210213: Klammat motorns kablage. Monterat extra upphängning för kabelhärvan.
Varit i telefon- eller mailkontakt med Suzuki autoriserade verkstäder i närområdet ang att få ventilerna justerade på motorn.
Någon tycker att efter bara 800 tim behöver ventilerna ej justeras, någon annan tycker att det är för långt att åka och någon annan svarar ej på mejl...
Enligt verkstadshandboken ska ventilspelet kontrolleras var 200:timma och ev då justeras.
210220: Tillverkat specialverktyg för att se tjockleken på befintliga shims. Behöver justera 12 ventiler och köpa 6 shims.
210220: Beställt shims från Marinshopen.
210309: Delleverans från Marinshopen. Påbörjat bytet av shims.
210310: Slutleverans av shims från Marinshopen. Bytt några shims till. Väntar nu på två shims från USA.
210311: Beställt gummitätning för trim/tiltknapp från firma i USA.
210330: Fått och monterat gummitätningen d:o. Väntar ännu på fler shims, men de är på väg!
210411: Fått och monterat sista shims. Kontrollerat spelet och monterat ventilkåpan.
210412: Åtgärdat mindre oljeläckage växelhusets dräneringsskruv.
210507: Återmonterat tanken och städat undan verktyg.
210512: Bottenmålning.
210514: Tankning, varmkörning, sjösättning och montering av fasta förtöjningen.
210516: Justerat växelvajerns längd.
210605: Toppfart ökat från 31 till över 33 knop. Beror det på ventiljusteringen?
210707: Monterat insatsgänga i stolsunderredet.
210912: Torrsättning.
Båten i sjön i 16 veckor. Varit ute 19 gånger.
Hänt under vintersäsongen 2021-2022
210912: Kört färskvatten, kört alkylatbensin, drän olja, byte oljefilter, demonterat underdel.
210915: Demonterat vattenpump. Rengjort propelleraxel, drän växelhus.
210930: Hängt av motorn och satt den på en lastpall.
210930: Servicedelar anlände från Browns Point Marine Service i USA.
211006: Fyllt växelhuset med olja och monterat nya tätningsbrickor på skruvarna.
211009: Monterat nya tändstift och lågtrycks bränslefiltret. Gamla stiften.
211009: Funderar på hur skruven ska tas bort. Svetsar nog på en mutter.
211016: Monterat nytt högtrycks-bränslefilter. Det var tydligen hög tid att byta det gamla.
211020: Två av de fyra sämsta bultarna som håller motorn. Fyra nya beställdes.
211027: Nya bultar anlände från Rostfriskruv.se.
211029: Misslyckades med att få loss bulten mha fastsvetsad mutter. Får borra istället.
220104: Skruvat loss trimplan och ekolodsgivare från akterspegeln samt gjort måttritning.
220108: Först sågat bort en mindre bit för att sedan såga runt och bryta loss det mesta.
Det är inte vackert där inne. Innanför laminatet är ett skikt med polyester som blandats med talk.
220110: Plastmassan mejslades bort med ett luftdriven hammare. Det blev en liten hög.
220112: Det mesta av den vattenskadade/ruttna plywooden är nu borta och det är periferin runt om kvar.
220115: Provat lite med dessa verktyg men de når inte så djupt som är önskvärt.
220121: Fräst ur så långt verktygen medger. Måste uppfinna något som går djupare.
220122: Tillverkat grymt verktyg. Fräst ut ytterligare men måste ha klinga med större diameter.
220123: En film om vad som hänt så här långt.
220124: Fortsatt fräsa bort plywood. Gick så bra att jag var tvungen att jobba på egen hand.
220130: Med större klinga når jag långt nog för att få bort allt trä.
220130: Ytterligare en film.
220214: Gjutit en klump med epoxispackel som test.
220223: Plastat på insidan av skrovets botten där jag slipat bort lite laminat.
220302: Lagt på ett lager laminat och sedan, med polyester, limmat fast första lagret med plywood.
220304: Tagit bort kilar och spännanordningar, städat och synat. Är nöjd!
220306: Tagit ut båten och slipat av plywood samt slipat bort överskottsmaterial.
220309: Limmat ett par klossar av epoxi. På utsidorna av dessa ska vara massiv epoxi.
220310: Gjutit massiv epoxy där trimplanen senare ska skruvas fast.
220311: Slipat till epoxyn och sågat till nästa skikt med plywood.
220312: Ytterligare en film. Tänk på att luftverktygen väsnas!
220314: Förberett för nästa lager med plywood.
220316: Fått en släng av det berömda viruset, så nu tar jag en paus.
220322: Sex dagar med omikron får räcka. Plastade fast lager två med plywood.
220324: Slipat bort överskott av plast och tillpassat sista lagret med plywood.
220326: Plastat fast sista lagret plywood. Även vissa andra förberedande arbeten.
220327: Spacklat igen skarvar och skruvhål med epoxispackel.
220328: Slipat spacklet samt injicerat epoxi för att fylla alla ev tomrum.
220329: Diverse städning och förberedelser.
220401: Rymt upp hålen för undre motorbultarna och fyllt med epoxispackel.
220402: Förberett för att plasta tillbaka själva akterspegeln.
220402: Plastat tillbaka akterspegeln.
220403: Slipat ned allt och fogberett för att plasta skarven.
220405: Plastat skarven och sedan slipat. Köpt mer polyester.
220408: Ytterligare plastning i skarven.
220409: Satt igen många borrhål med en blandning av klippt glasfiber och polyester.
220410: Slipat till de sista lagningarna och sedan spacklat. Slipat och spacklat igen.
220411: Slipat och spacklat ytterligare en gång.
220412: Slipat en gång till...
220418: Ytterligare slipning. Sedan målat ett första skikt med vit och blå färg.
220422: Målat tredje och sista gången med Double Coat.
220423: Mycket nöjd med målningen.
220425:
Tagit ur tanken och plastat lite på insidan där undre motorbultarna ska vara.
220426: Slipat plastningen och målat på topcote. Blästrat trimplanen.
220427: Fixat till några specialskruvar M8.
220429: Borrat och gängat skruvhål i akterspegeln. Limmat pinnbultar i hålen.
220429: Skruvat och limmat fast trimplanen.
220504: Fortsatt montera trimplanens ställdon samt arbetat med motorbrunnens självläns.
220507: Monterat rören till motorbrunnens självläns. Detta var mer pyssel än jag kunde tro!
220510: Påbörjat arbetet med att montera motorplåten på akterspegelns utsida.
220514: Monterat motorplåten och målat med bottenfärg. Även motorn fick lite färg.
220522: Näst sista filmen. Pga ett defekt minneskort saknas en del moment.
220523-29: Motorn är monterad. Alla vajrar, kablar och styrningen är monterade.
Underdelen monterades. Motorolja påfylldes. Tanken återmonterades.
220529: Femte och sista filmen om projektet!
220531: Sett över bottenfärgen och skrapat bort löst sittande färg. Grundat fläckvis.
220601: Målat första skiktet Trilux Bottenfärg.
220603: Målat färdigt med bottenfärg och graverat in serienumret.
220604: Tankning, varmkörning, sjösättning och montering av fasta förtöjningen. Provtur UA.
220616: Monterat Quad-Lock telefonhållare, påbörjat montage Anderson-uttag.
220617: Kabeldragning Anderson-uttag. Bytt två schacklar på ankarlinan.
220925: Torrsättning. Högtryckstvättat, dränerat motorolja och bytt filter.
Varmkört med alkylatbensin.
Båten i sjön i 16 veckor. Varit ute 20 gånger.
Timräknaren indikerar 840 tim.
Hänt under vintersäsongen 2022-2023
220926: Skruvat av motorns underdel. Tagit av propellern och rengjort propelleraxeln.
Tagit ur impellern som rengjorts och smörjts in med silikonfett. Tagit bort alla dekaler.
221001: Rensat gängorna vid sidan om propelleraxeln. Fyllt fem liter motorolja.
221026: Påbörjat underarbetet för att lackera om friborden. Slipat ner babordssidan.
221105: Slipat ned även styrbordssidan. I princip klart att måla.
221108: Mätt att friborden är ca 10 kvadratmeter. Beställt färg mm.
221110: Hämtat färg hos Hedbergs i Fisketången för 2.454:-
230110: Målat Primacon grundfärg där vattenlinjen ska höjas.
230223: Maskeringstejpat och avfettat friborden. Återmonterat batteriet.
230224: Rollat 1:a lager färg. Inte så blankt men täckte bra. Bara 400 gr gick åt, konstigt.
230301: Mattat ned första lagret färg och sedan vaskat av med vatten.
230302: Målat andra skiktet. Lite rinn på ett ställe.
230328: Beslutat att ett tredje skikt ev får läggas till vintern.
230328: Blästrat och målat ankaret för att lera ska lossa lättare.
230328: Börjat tillverka det nya steget in i ruffen.
230404: Lackat färdigt fotsteget-klart!
230413: Bytt olja växelhus. Monterat vattenpump och propeller. Kollat nivå motorolja.
230519: Bottenmålat.
230526: Tagit ut båten, varmkört motorn, sjösatt, ordnat fasta förtöjningen.
230916: Torrsättning. Högtryckstvättat, varmkört med alkylatbensin.
Båten i sjön i 16 veckor. Varit ute 18 gånger.
Timräknaren indikerar 880 tim.
Hänt under vintersäsongen 2023-2024
230916: Dränerat växelhusolja, tagit av underdelen och skött om vattenpumpen.
240128: Påbörjat reparation av mysko skada i ruffen.
240304: Tillverkat och monterat förstärkning på kärrans infästning för stödhjulet. Tagit loss hjulen och översett hjullagren.
240320: Tillverkat draghammare för att få ut inkråmet ur växelhuset. För översyn och byte tätningar.
240322: Rengjort lagerhållaren samt locket för växelstången.
240408: Världen har ännu ej gått under... Allt klart att återmontera!
240409: Internationella Gin&Tonic-dagen! Tillverkat ny genomföring för bränsleslangen av skärbräda och gammal gummiduk.
240409: Hittat flexibel slang för att dölja motorns alla kablar. Slangarna slitsade på undersidan.
240527: Skrapat bort lös bottenfärg. Grundmålat dessa ställen. Bättringsmålat motorn.
240528: Tejpat med maskeringstejp. Backat båten på kärran och torkat botten med thinner. Målat 1:a lagret med International Tri-Lux vit.
240529: Målat ett andra lager Tri-Lux. Tillverkat specialverktyg för kommande arbete med hydrauliken.
240530: Fläckat bottenfärg där stödhjulen stått. Slutfört lagningen i ruffen. Monterat dekaler.
240531: Städat ur båten och färdigställt för provstart av motorn.
240601: Transporterat till rampen i Valbodalen och kört till nya bryggan.
240714: Borrat hål i bordet så parasollet kan användas i kombination. Oljat skivan.
240810: Satt byglar över två brytare som ej får manövreras av misstag.
240910: Torrsättning. Högtryckstvättat, varmkört med alkylatbensin. Tömt ur motorolja och bytt oljefilter.
Båten i sjön i 14 veckor. Varit ute 18 gånger. Timräknaren indikerar 900 tim.
Hänt under vintersäsongen 2024-2025
240910: Dränerat växelhusolja, tagit av underdelen och skött om vattenpumpen. Tagit av propellern och synat, återmonterat.
240912: Fyllt fem liter semisyntetisk motorolja.
Förbereder anordningar för att skölja motorn med ättika.
240920: Tillverkat olika slanganslutningar och skarvar för den vardagliga spolningen av motorn.
240928: Sköljt motorn med ättika i 60 min. Sköljt med vatten 3 ggr och avslutat med glykolblandning.
Återmonterat termostat. Tagit loss offeranoder för översyn.
241114: Dränerat bränsletanken.